ProRail

ProRail

ProRail

oktober 22, 2020

De ProRail Biobased Challenge

Via Spoorlab, de pagina van ProRail en NS op het platform StartHubs, hebben we afgelopen jaar de Biobased Challenge uitgeschreven: kunnen we het spoor bouwen van ultra CO2 arme materialen of zelfs CO2 negatieve producten, gemaakt van Biobased materialen? Geen uitstoot maar instoot dus. Wij daagden alle innovators van Nederland (studententeams, startups, scale-ups, innovatief MKB en intrapreneurs van grote bedrijven) uit om Biobased materialen toe te passen in concrete spoorse producten, zoals dwarsliggers, geluidsschermen, energiekosten, portalen etc. om zo de CO2 uitstoot van het spoor verder te verlagen.
De winnaar van de Challenge is NETICS die, samen met KWS, een manier ontwikkelde om van bagger uit sloten (ook onze spoorsloten) een betonachtig product te maken. Samen met Netics onderzoeken we nu de toepassingsmogelijkheden. Waarom we trots zijn op deze Challenge? Omdat dit gaat over echte vernieuwing, buiten onze comfort zone, met nieuwe partijen. Dat is niet altijd makkelijk maar wel super leerzaam!

Video: De ProRail Biobased Challenge

Stelling

Elk project zou verplicht minimaal één element of object moeten kiezen dat binnen dat project met een Biobased Challenge verduurzaamd wordt (en vervolgens breed kan worden toegepast).

Ans Rietstra
COO ProRail – Voorzitter Opdrachtgeversforum

ProRail zet actief in op duurzaamheid en daagt medewerkers en marktpartijen uit om hun innovaties in te zetten voor een duurzamer spoor. Ik juich het toe dat wij op duurzaamheid innoveren, onder meer via projecten, en wil ook faciliteren dat dit vaker gebeurt. In plaats van verplichten wil ik liever voorbeeldgedrag belonen.

Eva Dijkema
Beleidsadviseur Duurzaamheid

Super idee! Biobased is niet per se het antwoord is op alles, maar door zo’n Challenge kom je waarschijnlijk veel onverwachte nieuwe ideeën tegen! Biobased is ook een belangrijk onderdeel van de transitie naar een circulaire economie, een speerpunt van ProRail. Belangrijk is wel om altijd goed te kijken naar de echte duurzaamheidswinst van een nieuwe oplossing. Als je namelijk tropisch hout uit de amazone gebruikt voor het bouwen van een brug is dat wel biobased maar niet heel duurzaam.

Jonathan Kranenburg
Sediment Engineer NETICS

We staan aan de vooravond dat baggerspecie als bouwstof wordt omarmd. Om dit proces te versnellen draagt NETICS haar steentje bij met de ontwikkeling van GEOWALL®-technologie. Hiermee kan gratis baggerspecie als biobased reststroom worden opgewaardeerd tot hoogwaardige bouwelementen. Deze worden ingezet als duurzaam alternatief voor hout, staal, beton of kunststof. Door lokale baggerspecie functioneel te recyclen, besparen we met elkaar significant op CO2-uitstoot en gebruik van grondstoffen. Met ProRail ontwikkelen wij een GEOWALL® toepassing als hét voorbeeld van circulaire economie.